Do třetice ne-rumů A.H. Riise tu máme další dvě lahve z „prémiové“ nabídky této značky. Recenzoval jsem 5 jejich kouků v recenzi Rumy A.H.Riise, kde byly některé jejich XO a „navy“ lahve. Poté jsem připravil recenzi tří jejich Non Plus Ultra prémiových likérů. A nyní zde mám dva další kousky taktéž z prémiové edice, jeden řazený níže než NPU a jeden zas výše.
A.H.Riise je značka likérů, které se míchají z rumu. Jméno patří lékárníkovi, který v Dánské kolonii v Karibiku založil výrobu rumu. Jejich lahve jsou ale nyní hlavně známé pro svou vysokou sladkost. Značka nabízí několik různých „námořnických“ lahví (nyní asi 6 kousků), různě stařené XO verze (v průběhu času asi 14 druhů), exkluzivní Non Plus Ultra (NPU), limitované edice, ale také třeba smetanové likéry (Rum Cream a Caramel Cream). Vzhledem k vysokým hodnotám cukru se nejedná o rumy a vlastně ani rumové likéry, na lahvích značky slovo rum nenajdeme. Přesněji by se tak mělo mluvit obecně o spirit drinks. Ze zvyku je ale stejně zařazuji do široké rumové skupiny a a nazývám je zkráceně rumy, i když si už toto jméno nezaslouží. Ochutnávané lahve také pocházejí z doby před změnou klasifikace, takže ještě jako rum označeny byly.
Family Reserve je jedním z prémiových blendů značky. Podle příběhu se tento rum popíjel každých pět let u příležitosti setkání široké rodiny potomků A.H. Riise. Síla je 42 % a sladkost by měla odpovídat ostatním nápojům Riise, tento by ale měl mít svoji specifickou chuť doplněnou náznakem kouře. Cena je nižší než v případě Non Plus Ultra lahví, dá se koupit pod 1500 Korun.
Už vůně naznačuje, že tohle je silný slaďák. Cítím zde nejprve marcipán a kandované citrusy. Pak se objevuje sladká marmeláda a stopy exotického ovoce, dále ještě želé bonbony.
Chutí to je velký slaďák určitě. Likér chutnající jako citrusové želé a marcipán. Není to moc komplexní chuť. Dozvuk v tom pokračuje, je to slaďák se spoustou cukru, marcipánu a želé.
Na degustaci jsem zkoušel i jeho párování s čokoládou. Je to zajímavá kombinace, hořká čokoláda zde utlumí chuť i její sladkost. Ale dozvuk zůstává beze změny.
Tento likér je prostě a jednoduše sladká dezertní tečka. Nenacházím zde ale nic speciálního, co by ho odlišovalo od ostatních lahví značky. Na slepo bych některé možná ani neodlišil od sebe.
Druhým recenzovaným kouskem je Platinum Reserve, ta patří k nejvyšší třídě lahví A.H.Riise. Vyrobila se pouze jedna „malá“ várka, ze které vzešlo pro celý svět 6000 lahví. Směs byla namíchaná z výsledků dvou soler, v obou rumy zrály v evropských chladnějších podmínkách. V jedné byl měl rum zrát 21 let, v druhé rum zrál let 40. Na konci byl blend naředěn na typických 42 % alkoholu. A samozřejmě také doslazen, i když o tom se v oficiálních materiálech nezmiňují.
Vůně je brutálně sladká, se spoustou bonbonů, žužu a cukrové vaty. Ale taky s hromadou sladkého ovoce, třeba meruněk. Objeví se nějaká vegetace a med, cítím zde meruňky v medu a růžovou vodu. Oproti jiným Riise se vůně zdá bohatá, připadá mi o trochu méně sladká než NPU Sauternes.
Chuť je hutná a silná, je velmi sladká. Jsou tady bonbony, sladké želé a cukrová vata, je to pouťová sladkost. Postupně se objevují stopy sladkého koření a lehkého dřeva, taky ještě turecký med. Chuť je jemná, ale překvapivě výrazná.
Dozvuk je hutný a bonbonově sladký. Pořád je cukrovinkový a pouťový, s bonbony a tureckým medem. A trochou růže. Kromě sladkých tónů jsou tady také stopy koření a dřeva.
Tento (ne)rum/likér je hodně sladký, ale tak nějak to k němu pasuje. Je výrazný a silný, také vyvážený a jemný. Je to prostě pouťová bonboniéra, takový snobský dezert. A navíc o úroveň výš než ostatní prémiové Riise. Je jiný než ostatní Riise i než rumy od konkurence, je to moc dobrý likér. Jen cena je zde šílená.
Ochutnat Platinum Reserve bohužel nyní už nebude nic jednoduchého. Pokud ale chcete ochutnat něco od A.H.Riise, zkuste kouknout na Dramroom. Ten má skladem degustační vzorky Family Reserve a dalších Riise, včetně nových Non Plus Ultra a dražšího Signature. Vzhledem k extrémní sladkosti je v tomto případě možná lepší ochutnat právě v menším balení.